Tema:
Mellem omsorg og faglighed
vi starter med at gennemgå teksterne til i dag grupper.Vi skulle finde
Hovedpointer
Nøglebegreber
samt eventuelle spørgsmål
Vi har kigget på frafald i erhvervsskolerne. (Christian Helms Jørgensen)
- Politiske krav kontra virkeligheden
- Lærerens oplevelse af læreropgaven
- Faglighed vs. socialt arbejde
- Hvem skal vi tilfredsstille
- Skolen, taxameter (taget fra Bourdieu - Erhvervsskolernes praktiske funktionsmåde.
- Erhvervslivet, høj faglighed
- Samfundet, socialisering - livsduelighed - dannelse
Spørgsmål:
Hva så? reelt dilemma, men umuligt at tilfredsstille andre.
- Uddannelse skal socialisere - kvalificere - selektere - opbevaring
Relations kompetence - Klasseledelse i erhvervsuddannelserne. (Jens Ager Hansen)
Det man har relations kompetence betyder i bund grund man har menneskeligheder kompetencer..
Empati-anerkendelse-omsorg-lyttende-autentisk-give håb-faglig/personlig rollemodel osv.
Reformen af erhvervsuddannelserne. (Christian Helms Jørgensen)
Evaluering i klassen til støtte for læring. (Olga Dysthe) socialkonstruktivist
Hun snakker om de forskellige former for evaluering. Summativ og formativ...
Hvor meget kan eleven Behavioristisk tilgang.
Det hele handler om HVORDAN man ser læring. Som noget individuelt eller noget der sker i fællesskab....
- Er blevet svært glad for Dysthe. Ser mig selv i hendes teorier.
- Jeg er begyndt at bruge eleverne til at evaluere OG undervise hinanden
- Ved gruppe arbejde skal de vurdere hinandens opgaver og via dialog lave ændringer (Jeg bevæger mig rundt mellem grupperne)
- Når de stærke elever begynder at kede sig, inddrager jeg dem i undervisningen som "undervisere" dette bruger jeg blandt andet som repetition eller som hjælp til de svage OG mig selv. (Ofte har eleverne en anden måde at forklare de samme ting på, som kan hjælpe de svage)
- Denne metode ser jeg også som noget, der er med til at forme eleverne til samfundet og deres interaktion med andre mennesker, SAMTIDIG med de lærer det faglige.
- Jeg mener også denne metode kan være med til at fastholde eleverne i deres uddannelse, da de ALLE kommer til orde (forhåbentligt) sikrer også
HUSK AT SPØRGE ANNA:
Hvilke spørgsmål kunne være interessante at stille MARTIN vedr. hans manglende ønsker og/eller evne til at lære om bremser.....
Case fra virkeligheden: Jeg havde en elev som ikke kunne se hvorfor han skulle lære om bremsekraft. Det skal vi aldrig bruge sagde han. Det fik mig til samlet i klassen, at strikke et eksempel sammen
som viste i hvilken situation denne teori kan bruges til at fejlsøge..........
IDE TIL CASE.
Hvordan kan det være jeg ofte oplever elever som vil fortrække mig frem for kollegaer......
Er det på grund af Relations - kompetencer......
Hvordan kan man bedst søge empiri om emnet
Ingen kommentarer:
Send en kommentar