tirsdag den 4. december 2018

7.UV.dag 4-12-18

7.UV.dag
04-12-2018

Multimodale det vil sige det er vigtigt de unge kan andet end læse tekster
HUSK Wenger - Praksisfællesskab
Olga Dysthe siger monologisk klasserum er ok. Det må bare ikke stå alene
Kolbs læringscirkel. Man er til en forelæsning og derefter går man ud og reflekterer og arbejde med det man har hørt / lært


LÆRERMIDDEL.DK   her er jeg til en julekalender nu :-)

I dag skal følgende repeteres:

Den didaktiske relationsmodel

Dialogisk og flerstemmigt klasserum

Evaluering og feedback

Didaktik og it

Helhedsorienteret undervisning og PBL

Klasseledelse, dannelse og kompetence

-----------------------------------


De ting vi har undret os over:
- Hvornår er der dialog? med lærer styring.
- hvad gør man ved stramme tidsplaner

Det er svært at skelne mellem læreproces og indhold:

LÆRINGSFORUDSÆTNINGER

VURDERING: Bloom / Feedback kvalitativt elever internt / didaktisk løft.

LÆREPROCES: Flerstemmig/dialog - helhedsorientering - Skriftlighed?

INDHOLD: Bloom

MÅL: Digital dannelse

RAMMEFAKTORER: Tid 1dag 5dage 20uger.


HUSK tværfaglighed kan godt være metode der står alene. Behøver ikke være sammen med helhedsorienteret undervisning. (det kommer jo an på HVAD der er helheden :-))

OPGAVE IDAG
Opstart på synopsis

Didaktiske overvejelser for vores kommende eksamen
😀 BRUG NU BARE DE 9 HV ord for helvede 😀

Vi skal lave eller ændre et undervisnings forløb.

------------------------------------- Kopieret fra PP -----------------------------------------

Synopsis og praktisk produkt

Eksamensform: Synopsis og praktisk produkt (jf. slides fra introdag)

Synopsis

§Synopsen kan tage udgangspunkt i vores forslag på intrapol, eller I kan selv udforme den. Det centrale er, at I på 1 side i stikord indkredser tankerne bag jeres undervisningsforløb.

§I synopsen skal I ikke udfolde teorien

Praktisk produkt

§Et praktisk produkt er hele eller en del af et undervisningsforløb, som I har udarbejdet.

§Et praktisk produkt er digitalt eller fysisk og kan udformes som:

§Et thinglink

§En video

§Et fysisk produkt fra jeres undervisning

§En powerpoint/prezi

Mundtlig eksamen

§Knyt teori og praksis sammen!

§Spørgsmålene hvordan og hvorfor skal besvares!
Det vi er kommet frem til:

Lavet af Anne, Peter og Casper

Vi skal uploade synopsis + praksis produkt. Senest tirsdag d. 11-12-18  kl 08:00
Den 13-12-2018 skal vi mødes på skolen med F og H
Synopsis afleveres 14-12-18 på wiseflow
Kig under links for videoer
Kig under vejledning for vejledningstider

Case:
helikopterperspektiv: Lave helhedsoriteret forløb på gf2 gast hvor slutproduktet er at lave et menukort på gf 2 ( alle delmål går imod målet)- hvorfor skal det være helhedsoriteret? det skal det for at eleverne kan se hvorfor hver undervisning er relevant for at nå i mål med gf2- hver del er en del af lagkagen. Hvilken teori?

zoom ind på en enkelt dag:/vejen dertil: QR koder fra hver gang fx kalkulation, alle grupper laver qr kode og derefter ses alle 5 videoer fælles i klassen og det diskuteres i fællesskab hvad den gode video er og derudfra laves en fælles og korrekt klassevideo(flerstemmigt og dialoisk)

til sidst er tavlen fyldt med en QR kode for hvert mål og nu kan hver elev lave deres menukort til gf prøven.

produkt med: menukort hvor vi så zoomer ind og ser på den enkelte gang.


feedback fra undervisere:

hvad er vores udforing- vær skarpe på det:  det kunne være: eleverne har svært ved at se meningen med kalkulation, svært ved at forstå meningen med de enkelte undervisningsgange.

hvordan stialiserer vi det gruppearb så det er dialogisk og med flere stemmer

hvorfor er det vigtigt at alle gruppers video bliver en del af den fælles video?  fordi alle elevers stemmer har værdi

der er dialog i alle elementerne- både det fælles og i gruppearbejde
hvis der er elementer der ikke er dialogisk skal vi kunne svare på hvorfor! censor og underviser kommer til hele tiden at lytte efter det dialogiske når det er vores emne.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar