fredag den 4. januar 2019

Så står den på videnskabs teori.
Har hygget med lidt videoer om emnet.
Shit det virker flyvsk og kompliceret. Men med det sagt, så også meget spændende :-)

Som jeg forstår det er der
4 grundlæggende ord/begreber som skal forstås først:

- ONTOLOGI: Forståelser af virkeligheden - Hvad er sandheden
- EPISTEMOLOGI: Forhold mellem den undersøgende og de undersøgte
- MOTHODOLOGI: Hvordan viden er opdaget og undersøgt rent SYSTEMATISK
- AKTIOLOGI / METODE: Refererer til filosofi bag indsamling af data


Forberedelse til 1.UV.dag:

Overvej hvilke forventninger du har til modulet.
  • Er der noget, som du vil være specielt opmærksom på i dit studie?
  • Overvej fx hvad det vil sige, at reflektere over udvalgte temaer i undervisningen?
  • Hvordan vil du gøre det i forbindelse med de enkelte undervisningsgange?
Skriv et kort indlæg i din blog:
  • Skriv gerne nogle af dine overvejelser om hvad du gerne vil være specielt optaget af på dette modul.
  • Skriv gerne noget om hvad du ser frem til på de enkelte undervisningsgange
  • Måske er der noget du, du har spørgsmål til? Noter det ned og stil spørgsmålet under Meddelelser / Frit forum.

En sludder med lillemor:
SHIT ER KOMMET TIL AT SLETTE DETTE INDLÆG.
SÅ DET TILGÅR
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fredag d. 4-1-2019

Jeg er i dag blevet spurgt om jeg vil køre matematik og fysik på GF2 (E+F niveau)
Den opgave er jeg super meget med på.
For det første, for at hjælpe skolen i en uheldig situation. (lærer mangel)
og for det andet og PRIMÆRE. For at sikre den røde tråd mellem fag faglig og grundfag, der hele tiden snakkes om på erhvervs skolerne. Det vil jo være en oplagt chance for at implementere "møllehjulet" (helhedsorienteret undervisning) Eller Esnord modellen som Hanne så fint omtalte den :-) Se tidligere indlæg.

Der opstår dog nogle dilemmaer.
1. Der er nogle emner, som er virkelig svære at autorelatere, som SKAL gennemgås.
2. Vi har "ugens gæst" elever. Eller som de rigtig hedder. Ny mesterlære elever som "kun" skal have grundfagene
3. Der er uden tvivl nogle elever som kommer med gymnasium niveau i grundfagene.

(Undervisningsdifferentiering og deltagerforudsætninger)

Disse er bare nogle af de udfordringer som opstår, når man vil nytænke grundfagene.

SOM SVAR TIL INTRO VIDEO:

1.idé
Dilemma/problemstilling: Vores elever på GF2 kan ikke se hvorfor de skal lære matematik og fysik. De er jo kommet for at lære hvordan man laver biler.

Undersøgelses spørgsmål: Hvordan kommer det socialkonstruktivistisk perspektiv til udtryk i den seneste EUD reform og hvordan formidler jeg, som underviser, af disse fag, som eleverne ofte opfatter som ubetydelige.

2.idé
Dilemma/problemstilling: Vi ser tit på EUD Auto, at eleverne har diverse diagnoser, ofte ADHD eller asperger.

Undersøgelses spørgsmål: Hvilket verdenssyn og menneskesyn kan ses som grundlaget for den seneste EUD reform og hvad har det af betydning når eleverne skal lære, for dem, ubetydelige fag.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar