fredag den 7. juni 2019

vores projekt
Vi skal huske
- ÅBNE-SAMLE-LUKKE
- Hvor bringer vi de 4 dimensioner i spil
- Didatik
-----------
gf 2 gast, 5-10 dage
projektet- vores bobler og eksperimenthjul gennemgås med klassen. hvad er målet og hvad måles de på.
præfase:
dag 1: forandringsbehov afdækkes ved at fagperson udefra fx køkkenchef kommer ind og beskriver et konkret behov, det kunne være et element til en ret. fx grøn garniture til en grillet svinekotelet. han beskriver så præcist så mulig hvad rammerne er.
vi opsamler i plenum hvad vi har hørt og hvad opgaven så er
eleverne får nu tid til at tænke, det kan ske på skolen, gåtur eller andet de ønsker. de skal reflektere over hvad fagpersonen har sagt og hvad man tænker om det (Kan man organisere en kreativ og innovativ arbejdsplads?' af Lene Tanggaard (skannet materiale).
brainstorm: film vises om brainstorm vises, hver elev kommer med  minimum 3 forslag hver til retter, de sættes på tavlen og organiseres i kategorier. nu er der ro i klassen, hver elev får en seddel hvorpå de skriver den kategori de tænker har størst potentiale i forhold til kundens ønsker og deres navn. Nu sætter vi navnene op til kategorierne og grupperne er dermed dannet. HVIS det er meget ujævnt i antal deler vi grupperne i 2, men de beholder emnet.
vores begrundelse for gruppedannelse: entreprenørskabsforløbet er en anderledes måde at arbejde og tænke på. Derfor vil vores vurdering af fagligt stærke/svage elever ikke nødvendigvis gøre sig gældende i dette projekt. Derfor vælger vi at det er elevernes egen interesse og motivation der er base for gruppedannelse.

dag 2, første halvdel:
brainstorm i grupperne på muligheder med valgte emne, evt. gåtur til Føtex, kig menukort, internet mm
Designfase:
dag 2, anden halvdel
eleverne laver opskrift, plan for køkken, plan for produkt, tegner mm
Aktionsfasen:
dag 3, 1, halvdel:  retten laves i køkkenet
Analyse og evalueringsfase:
dag 3, 2. halvdel : retten præsenteres for klassen og underviser , feedback fra alle
Designfasen: eleverne overvejer hvad der skal ændres, hvad fungerer/ fungerer ikke?
Aktionsfasen:
dag 4, 1, halvdel:  retten laves i køkkenet med rettelser
Analyse og evalueringsfase:
dag 4, 2. halvdel : retten præsenteres for manden der stillede opgaven, feedback.
Dag 5- mulighed for at køre loopet igennem igen og lave det endelige produkt

konceptualisering:
lav 100 smagsprøver og del ud på skolen

----
input fra Kim

Hvordan inddeles de store grupper på en fornuftig måde
Hvis dagene er forskudt. start med den røde tråd

--
læring via problemløsning
elever med forskellig faglig niveau
pointere hvad problemet er med eleverne og gruppe arbejde
tydeliggøre hvorfor vi vil holde det hemmeligt det handler om grupper
hvilke rammer sætter vi for feedback
hvad er målene
Hvordan vil i vurdere.
skelne mellem rammer IV har sat og rammer sat af mand og måske også skolen....


Ingen kommentarer:

Send en kommentar