onsdag den 30. oktober 2019

9-10-2019

Afslutnings projekt.
1.dag
Husk kie modellen.......
Sefu
ETU elev trivselsundersøgelse.
Him og hippes erhvervsdidaktiske model

VEJLEDNING 6 Timer pr. studerendehusk det første og vigtigste er problemstilling.

Der efter finder man passende teori og eventuelt empiri.



Man må gerne bruge sig egen tidligere empiri eller passager... HUSK henvisning til en selv.

Husk når man f.eks kigger på empiri, opgave osv. Så sig  til dig selv. Hvad ville lave / wenger sige til det. eller Illeris osv.

Husk at kun nævne hvorfor man har valgt den givne teori. og senere i analysen udfolder man den...

Anna gav eksempel med lærer som brugte IT for at gøre teori mere spændende.

Brug denne side til inspiration.


2. WS - Næste UV gang omhandler empiri 30-10-19

3. WS samspil mellem empiri og teori 13-11-19

4. Alt fra kassen 28-11-19

-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/

Ide til afsluttende projekt:

Udkast til problemformulering:
Hvorfor har eleverne så svært ved at følge teori undervisningen og efterfølgende overføre deres teoretiske viden til praksis. Kan det skyldes teoriundervisningen ikke i sig selv er motiverende nok, og at der ikke tages højde for elevernes deltagerforudsætninger.

Hvordan kan man via helhedsorienteret undervisning, gennem brug af digitale teknologier og differentieret undervisning, understøtte elevernes muligheder for deltagelse i undervisningen, skabe motivation og danne transfer?

Kig på nogle arbejds spørgsmål

Jeg vil kigge på, om man ved at bruge It / spil som værktøj i teorien, kan motiverer eleverne. Gennem denne motivation, kan det måske hjælpe til transfer når vi går i værkstedet med rigtige biler. Det kan måske også ændre elevernes indstilling til teorilokalet, som p.t opleves som en barriere i mange tilfælde.
Jeg vil opbygge et GF2 forløb i praxis online, som består af opgaver der tilgodeser de deltagerforudsætninger der er i klassen (rød-gul-grøn metoden)


Har kig på et bil spil som viser biler i 3D hvor man skal skifte reservedele og indstille undervogn, for at sikre man vinder nogle racerløb. Det jeg vil opnå med brugen af dette spil er.:
- Motivere eleverne, da spil i forvejen er en del af deres hverdag. 
- Gøre min teori undervisning mere levende, da jeg hele tiden kan bruge spillet på projekteren, i stedet for eller som supplement til PowerPoint.
- Lade eleverne bygge deres egne biler, som de skal konkurrere mod hinanden i. 
- Eleverne lærer at bruge hinanden som "undervisere" De hjælper hinanden med fede biler.
- De får kendskab til komponentplacering og fagudtryk.
- Være en del af en helhedsorienteret undervisning / engelsk, da spillet er PÅ engelsk.
- Spillet er så realistisk, at de kan overføre det de lærer direkte ud i værkstedet.


Vi skal ud fra nedenstående spørgsmål, brainstorme på emner til afgangsprojekt:

Fra ANNA:
PFS
Olga - Evaluering for støtte til læring
- unges motivation og læring (lille blå bog)



Til sidst - men brug god tid på dette punkt (hvis du allerede har besluttet dig for et tema og måske har et bud på en overordnet problemstilling så gå i stedet sidste punkt). • Hvad er du især optaget af i arbejdet som erhvervsskolelærer?
At sikre transfer og motivation hos eleverne .

• Hvad synes du er særligt udfordrende i dit arbejde som erhvervsskolelærer?
Det er ofte svært at fange eleverne i teori undervisningen.

• Hvad synes du er særligt motiverende i dit arbejde som erhvervsskolelærer?
At opleve elever hvor man hele tiden kan følge en udvikling. Ikke kun fagligt, men også socialt.
At se elever som trods tidligere dårlige oplevelser med skole og lærere, pludselig oplever skolen som et fedt og lærerigt sted man ønsker at være.
At sammen med kollegaer arbejde hen imod en tydelig rød tråd hele vejen fra GF1 til svendeprøven.

• Se tilbage på de tidligere opgaver du har skrevet på DEP, eller de mundtlige eksaminer du har været til, hvad var udgangspunktet for opgaven/dialogen her?
Transfer - Helhedsorientering - Motivation

• Overvej hvilke temaer og tekster, der har gjort særligt indtryk på dig igennem DEP - hvad var det ved disse, der vakte din opmærksomhed?
Transfer - Helhedsorientering - Motivation - didaktik / planlægning - IT 

• Prøv at skrive lidt til de forskellige punkter - der vil nok være nogle gentagelser - og se så om det peger i retning af noget, der kunne blive til et tema for dit afgangsprojekt. Prøv at samle op på dine stikord og se om det kan sammenfattes til en begyndende tekst om, hvor du vil hen med dit projekt.

• Hvis du allerede har besluttet dig for et tema og har et bud på en foreløbig problemstilling så brug i stedet tiden på at udfolde dette yderligere. Evt. ved at genbesøge litteratur og opgaver fra tidligere moduler, der kan hjælpe dig med at bygge videre på din idé.

I konklusion må vi gerne se på den empiri. Kunne resultat være et andet ved en anden tilgang...
citater skal i kursis med gåseøjne
hvis man skriver 55ff betyder det 2 sider frem (Illeris, 2010:55ff)
(ibid:57) Henviser til den sidste reference
Husk nu henvisninger
fodnoter tæller også tegn siger anna

Indledning 0,5-1 side

Problemfelt = tragten såen og såen leder hen i mod.
- over spørgsmål og arbejds spørgsmål

Metode: (er den der sidst hed teori) Denne er en intro til teori og empiri.
teoretisk blik OG empirisk blik
grundovervejelse om hvordan man giber det an og hvad det betyder man måske selv er en del
Vidensskabsteori ligge under metode. Skal ikke være med men man skal ind på HVORFOR man har truffet de valg man har. Gør det tydeligt for læser hvorfor man gør det. Kom med alternativ.... man kunne også lave spørgeskemaer så kunne man......
Vis det ikke er tilfældigt valg man har taget med hensyn til empiri og teori.

Teori:
Her udfoldes hvorfor man vælge pågældende teori.

Analyse:
Samspil mellem teori og empiri

Det kan være en god ide at f.eks sige: Det jeg nu vil kigge på gør jeg ved at se på Illeris som bla bla bla

Perspektivering
Kan være som springbræt til den mundtlige eksamen


---

HUSK / rettesnore
Digitale teknologier som understøttende for motivation + læring
- Afprøvning / aktions prøvning (til brug bagefter)
Kompetence målene som kompas
Praksisnær undervisning / motivation - fastholdelse - identitet - dannelse


2.dag med hanne

Sparring med Peter og anne

Måske skulle jeg bruge praxis online mere bruges som perspektivering
Husk de skal bruge den vide udfra spillet til at komme videre i spillet

Hvad er definition på helhedsorienteret undervisning.
når man inddrager elever i undervisning så motiverer det
EVA er altid godt sted at starte
Illeris er til h. ben med motivation - drivkraft
Husk hva kalder Problemstilling på af spørgsmål..
himm og hippe er didaktik
husk indre og ydre differentiering.

Kig DEP opgave Marie Pedersen

Husk videnskabsteori giver ide om hvilken empiri man skal benytte.
 det fra undervisningskaravanen er OGSÅ empiri
side 79 grå bog se vedr. empiri
husk spørgeskema kan være både kvalitativ og kvantitativ alt efter behandling af data efterfølgende.

Husk at spørgsmål til elever skal afdække det JEG gerne vil vide..

husk at søge data empiri hos kollega.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar