tirsdag den 23. oktober 2018

23-10-2018

1.Uv.dag
En introduktion til didaktikbegrebet.

Læs tekst til 23 + 30 til næste UV.dag. Findes i lektionsplan under materiale. (Det dialogiske klasserum)

Værd opmærksom på at de 9.hv'er og Hiim/Hippes er 2 forskellige teorier.

Didaktik er mange ting.

- Fag didaktik: Fokus på enkelt (Hiim/Hippes)

- Almen didaktik: Dette er undervisningens og læringens teori og praksis (Jank / Meyer)
DE 9 HV spørgsmål ligger herunder.

- Erhvervsdidaktik: Dette begreb bruges af HH for at snævre tingene endnu mere ind.

Den didaktiske relations model.

2 norske forskere Himm og Hippe.


En af mange modeller. Kan fungere som en ramme for undervisningen. Man skal forholde sig til ALLE elementerne. Man kan ikke nøjes med en af dem.

Den kan også bruges til fejlsøgning. Hvis undervisning ikke virker efter hensigt. Så brug den til at finde ud af hvad der manglede.

Den kan bruges til at bevæge sig væk fra "hvad plejer jeg at gøre"

Ens undervisning kan og skal jo variere fra hold til hold. Se altid hvordan holdet passer med alle punkter i HIMM/HIPPE modellen.

MÅL: 1 ting er målepinde. Men der er også lærens, skolens, udvalget, elevens mål at se på.

De 9 HV. spørgsmål:
  1. Hvem skal lære
  2. Hvad skal der læres
  3. Af hvem skal der læres
  4. Hvornår skal der læres
  5. Med hvem skal der læres
  6. Hvor skal der læres
  7. Hvordan skal der læres
  8. Ved hjælp af hvad skal der læres
  9. Hvorfor skal der lære
1. Det er eleverne
2.
3. lærerne
4. rækkefølgen (hvad skal eleven med det)
5. Hvordan deler vi eleverne op
6.skal det være i klasse værelset eller værkstedet
7. undervisnings metoder (lærerprocessor)
8. værktøj cpu osv.
9. konkrete læringsmål / dannelses processor



15 Minutter til bloggen:
Jeg finder didaktik begrebet meget interessant. Lidt sjovt, for det er noget man hele tiden har gjort, men nu bliver der bare sat begreber og ord på.
Om jeg har lært noget helt nyt og banebrydende tvivler jeg ved. Men jeg har fået sat det lidt i relief. Forstået på den måde, at man ikke kan koncentrere sig om én af punkterne i modellen. Uden det påvirker de andre.
- Nå jo. Havde faktisk ikke overvejet at modellen kunne bruges til fejlsøgning. Så fejler noget undervisning, kan man så på hvilket område problemet eksisterer og derved målrette eventuelle ændringer. Lidt som når man står med noget der ikke virker. Så skal man ikke rette en masse ting på én gang. Det er muligt man får rettet fejlen. Men man lærer ikke til næste gang, HVAD fejlen var. Og derved lærte man faktisk ikke en skid :-)
Det virker umiddelbart rimelig cool. Hvis det er noget som jeg kan omsætte til virkelighed.
- Det var pokkers. Har skisme lært noget mere. Prøv at bruge modellen hver gang der er opstart af ny klasse. På den måde kan man sikre at de "nye" elever for den nødvendige læring. Det er jo LANGT fra sikkert at det nye hold lærer på samme måde. Tvært imod.
- Ja og så er der en ting mere jeg PT. funderer en del over. Hvordan pokker lærer jeg eleverne at bruge bloggen som vi gør her i undervisningen. For som dette indlæg meget tydligt viser. Så er refleksion et mega stærkt værktøj. Jeg startede med, at sige jeg INTET havde lært. Og en halv
side senere har jeg fuldstændig skudt det udsagn i stykker 😀

Opgave i studiegruppen:





Ingen kommentarer:

Send en kommentar