tirsdag den 23. oktober 2018

EKSPERIMENT. 5 min ro / 5 min hvad tænkte i på.
Find den film / serie som omhandler samfund registrere.
TEST PÅ DEN NYE ELEV - HVAD KAN HAN BRUGE VORES MATERIALE TIL ????


INTRO DAG 2. modul

Fredag 12-10-2018

Vi skal i dette modul lære at udvikle et undervisnings forløb.
Planlæg / gennemfør / evaluer.

1. modul var læringsteorier
2. modul er didaktik.

Didaktikkens 9 HV-ord

Studiedage skal genere spørgsmål til kommende studiedag

Husk at supplerende læsning er ikke nødvendigt. Men noget man kan bruge hvis det er xtra interessant for en.

Læs afsnit 1,3 didaktikkens opgave og genstand. De 9 HV-spørgsmål.

Eksamen denne gang er Mundtlig kombineret med praktisk produkt og synopsis.

Til eksamen skal vi inddrage de 9 hv'er.
---------------
Oplæg af Hanne.
Digital dannelse & læring:

Meget info kommer fra UNESCO

De 4 K'er

- Kreativitet og innovation
- Kritisk tænkning og problemløsning.
- Kommunikation
- Kollaboration

Int. personer.
Paulsen 
Tække
Kirsten Drother

lærernes vidensdeling sted hedder EMU

1. Hvad dækker digital læring (DL) over
2. Hvorfor skal vi bruge DL
3. Hvordan skal vi bruge DL

Mine svar til dette er

1. Det dækker over udnyttelse af de IT ressourcer vi har til rådighed. Brugen af disse.
Ydermere ser jeg også opførsel på nettet som en væsentlig faktor. Lær at bruge de positive ting ved nettet og værd opmærksom på de negative.

2. Det kan fremme vores viden og gøre vores hverdag nemmere. Vi kan udnytte nogle muligheder som vi ikke tidligere havde. Hurtige og nemmere info.

3. Vi kan inddrage diverse gode programmer. Vi sammenfletter praktiske opgaver med IT.

--------------
Under hvad skal vi snakke om 2 begreber.

Kirsten Drother. Prof. i videnskab.
Bildung. (ER DET DERFOR ÆLDRE ER NEDEREN PÅ NETTET. De har ikke udviklet dannelse gennem udvikling men smidt ud i nettet)

Literacy. International forskning.

Hvad / hvorfor / hvordan

Under punktet HVAD:

SPØRGSMÅL:
1. Er der behov for "almen" dannelse i EUD
2. Er der tale om en særlig erhversrettet dannelse.

1. Ser det mere som at vi skal vedholde og udbygge den dannelse de lærer op igennem hele folkeskole.

2. Vi skal VIRKELIG lære eleverne at være kritiske i deres søgen af information. (nettet har fået status som "det rigtige" Det er det langt fra altid. Eks: Svigerinden som skal male / Eller elev som har læst NEGATIV CASTER er på alle FWD biler.

Under punktet HVORFOR.:
3. nøgle ord
- De skal lære at bruge tingene rigtigt.
- De skal lære at have kritisk tilgang til tingene.
- De skal lære at holde fokus.
- De skal lære at begå sig i fællesskaber / samfundet.

HØRER TIL SLIDE.:

Skolen skal hjælpe eleverne med, at:
- Lær at bruge ting til det de er gode til. Hammer til søm osv.
- De skal lære at holde fokus. Ikke spille FB når de lærer om matematik f.eks.
- De skal lære at tænke ud over sin egen næsetip.
- Se resten af punkterne i slide

Under punktet HVORDAN:
 De 4 K'er

Kollaboration. Historie om lærer hvor ELEVER ville bruge FB. De arbejdede sammen om opgaven, spurgte hinanden ind til opgaven. Eleverne skabte faktisk selv pensum.

Kommunikation:
Lærer bruger PADLET til vidensdeling / logbog som nye elever i SKP kan gå ind og se og derefter tilføje til.

Kreativitet og innovation:
Der laves aftaler ml. skole og praktik om opgaver som de skal arbejde med i praktik perioden.
De skal vise mester hvad de har lavet i skolen KUN VIA BILLEDER. så kan mester se billederne og se hvad de har lært. Herefter skal de i praktikken OGSÅ lave billede serie så skole kan se hvad der er sket i praktikken.

Kritisk tænkning og problemløsning:
elever kunne ikke indstille laser skære. Han lavede instruktions videoer QR koder med instrukser osv.
De dygtige elever laver nye videoer (kritisk tænkning)
HAN understøttede eleverne i at være kritisk og kreativ.

----
21 Century skills : søg gerne info.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar