torsdag den 12. september 2019

10-09-2019

Jeg lavede et forsøg hvor eleverne skulle evaluere hinanden med hensyn til deres rapport skrivning.

Det gik lort....

Vi er begyndt at arbejde med rapport skrivning i fysik.
Normalt foregår det såen, at grupperne løbende kommer op til mig og får feed-back og feed-forward. Det fungere umiddelbart fint. Men har gjort en del overvejelse om det nogle gange bliver for lærerstyret og resultatet mest kommer til at ligne det jeg selv ville have lavet....
Jeg prøvede derfor et nyt tiltag den anden dag. Et tiltag som både frigiver tid til jeg kan sætte ind med hjælp de steder som er mest nødvendigt, men også et tiltag som gerne skulle gøre eleverne mere reflekterende over for sin egen rapport.

Eleverne skulle evaluere hinanden. Vi arbejder i 2-mands grupper og jeg satte 3 2-mands grupper sammen i større grupper og bad dem kigge på og evaluere hinandens rapporter.

Ideen var og er go. Opgaven blev taget fint imod. Men der skal ske nogle ændringer næste gang.
1. Alle grupper skal IKKE sidde i samme lokale. Støj niveauet bliver alt for højt.
2. Der skal sættes tid på. Eks. hver gruppe bruger 15min på HVER opgave
3. 2-mands grupperne skal splittes, så begge ikke sidder i samme "stor" gruppe.

Alle tre punkter er frembragt ved fælles evaluering af forsøget MED klassen.
Af samme grund er mine forventninger også noget højere til næste gang vi prøver det :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar