onsdag den 11. september 2019

eksamen case

HUSK....
Ideer til empiri.
Elever skal nævne deres stærke sider.... Hvordan kan vi arbejde med dem....


Omtalte elevs navn er ændret til Martin

CASE Eksamen Jeg er normalt kontakt / faglærer på GF1 og GF2 auto.
Grundet min egen uddannelse (PD) har jeg frasagt denne funktion, til jeg er færdig med min PD.
Jeg har blandt andet undervist i grundfaget Fysik på GF2 auto i perioden. Det er her, Jeg har gjort mig nogle interessante observationer som har sat tanker i gang hos mig.

Jeg er 2 uger inde i starten af Grundforløb 2 (gf2) Auto. Det er en GF2 klasse som består af elever som ikke nødvendigvis kommer direkte fra folkeskolen og/eller anden uddannelse. Det vil sige klassen består af drenge og piger i alderen 16 - 34 i dette tilfælde. Ydermere er der elever som kommer med A og B niveauer fra gymnasiet og andre som kommer med et "under middel" folkeskole papir.
Jeg har fysik med klassen 1 gang om ugen 4 lektioner af gangen. Det er 2. gang vi ser hinanden, klassen og Jeg. Jeg har grundet min "normale" funktion som faglærer, indsigt i hvad de skal lære rent fagfagligt. Det er også grunden til vi skal arbejde med nogle opgaver som jeg VED er meget praksisnære. Så intet af det fysik vi skal igennem, er irrelevant for deres uddannelse som automekaniker.

Jeg starter dagen ud med en PowerPoint præsentation som beskriver vores mål for de næste par gange. Vi skal arbejde med beregning af bremsekraft i hydrauliske systemer. Samt arbejde med forståelsen af mekanisk kraft som omdannes til hydraulisk kraft. Efter gennemgang af læringsmålene går vi i gang med emnet inklusiv den nødvendige teori. Efter endt gennemgang af teorien kan jeg se og forstå, at ca halvdelen af klassen har fanget "budskabet" den anden halvdel skal nok lige have teorien inkl. eksempler én gang eller to mere. Jeg har forberedt mig på denne situation ved at have nogle ekstra opgaver som ikke er særlig guidede. Det vil sige de kræver indsigt i teorien samt en hvis form for abstrakt tankegang. Forstået såen at de "gode" elever ikke bare kan sætte sig ud og løse opgaverne i løbet af 5 min.
Efter første gennemgang siger jeg, at dem som føler de har styr på materialet og ikke skal have mere teori, kan sætte sig ud og arbejde med de opgaver jeg har liggende.


OBSERVATION af mig (Martin)

Fredag 6-9-2019
Observation af Martin GF2 auto

Jeg har snakket med Martin. Det viser sig han skruer med sin far.

Jeg fangede det for han nævnte ”såen plejer jeg at gøre”……

Nu er jeg pludselig ude i at hans mangel på engagement måske skyldes han ”tror” han kan tingene i forvejen.

Hvor jeg i starten havde en antagelse om hans habitus lå til grund for eventuelt modstand eller barriere mod læring
Obs. Fortsætter…

OBSERVATION af kontaktlærer
Han har scoret 2 i praktisk og 4 i X-prøve, dagligdag, værkstedsopgave
Han har 12 lektioners fravær 5 uger inde i forløbet
Han har utrolig svært teori. Har styr på basis viden, men det halter voldsomt når man går lidt i dybden.
Han har en forudindtaget opgivenhed så snart der er teori på bordet.
Hans X-prøve bærer præg af han godt kan navne på komponenter. Altså hans faglige sprog er rimelig godt. Men igen er alt teori en stor hurdle.


INTERVIEW (Martin)
Jeg er kommet frem til at det kræver lidt mere end observation, hvis jeg skal få noget brugbart ud af Martin. Derfor vil jeg lave et interview med ham, Hvis han vil deltage, I hope :-)










Ingen kommentarer:

Send en kommentar