onsdag den 29. august 2018

3.UV.Dag

KU-AS-KO transfer:
Kummulativ: det vi lærer som børn

Assimilativ: bygger videre på det vi kender (kummulativ). Skemaer udvides (eks. Skal tage kørekort til lastbil og har bil kørekort i forvejen. Meget nemmere

Akkomodativ: Omformning af et skema. er meget mere krævende rent psykisk end assimilativt og derfor bør vi ikke bevæge os der altid.
Individet prøver hele tiden at lige megetAssi og Akko dette kaldes Adaption (Se slide fra 29-8-2018)
NY VIDEN :
Illeris trekant: Drivkraft + Samspil + INDHOLD (her ligger Piaget og Kolb og lidt vygotsky) Illeris er efter Vygotski=virksomheds pædagogikken (zone for nærmeste udvikling)

"SJOV TANKE. havde 2 elever der kom 1,5 time for sent fordi de skulle på MacD"
Det narrative = forstår sig selv og formidler videre til verdenen.
2.del
 Begge disse er en del af tilegningsprocessen med dele fra samspillet.

Schön: Han arbejder med to begreber.
VIDEN-I-HANDLING: Her menes der kortfattet at man kører på rutinen.
REFLEKTION-I-HANDLING: Her sker den store udvikling, i det lærer og/eller elev reflekterer over situationen med henblik på ændring og udvikling.
Hvis man kigger på dette med kritiske briller, kan man diskutere om man overhovedet kan REFLEKTERER I HANDLING.
Måske er det mere TANKE I HANDLING med efterfølgende REFLEKTION OVER HANDLING. Da man næppe eller sjældent kan nå at REFLEKTERER I HANDLING
i en given situation, men nærmere gør dette efterfølgende med henblik på næste gang en lignende situation opstår.

Dewey: arbejder ligesom Schön meget med refleksion som vigtigt element for læring.
Han arbejder ud fra en 5-trins raket 😊
1: Forvirring eller tvivl
2: Fortolkning
3: Undersøgelse
4: Hypotese
5: Afprøvning af hypotese

Han anvender også "Learn By Doing"



Ingen kommentarer:

Send en kommentar