onsdag den 14. november 2018

4.UV.DAG
13-11-2018

ELEVFORSØG: eleverne skal filme diverse ting i hvert modul som hænges op på planche med QR koder

ELEVFORSØG: Hanne nævnte KONSULENT rollen. En underviser brugte FB som elever kunne henvende sig på når de ville have hans hjælp. Kunne være spændende at bruge VORES messenger gruppe på samme måde.

Undervisningsplanlægning og didaktik
Modul 2, DEP – Pædagogisk it

Hvordan kan vi lave et design med henblik på at VI bruger e-læring.

Erikson stadieteori LÆS DENNE MHT. LÆRING AF BØRN:
KHAN academy

Synkron og Asynkron: 
Det bruges kun indenfor E-learning. 
Synkron er sammen i tid og sted 
Asynkron er vejledning men IKKE i samme tid og sted :-)

FACE2FACE : f2f siger lidt sig selv. "alm" undervisning.

BLENDED learning. er undervisning Face2Face kombineret med undervisning derhjemme.
Lektier hjemme er IKKE BL


FLIPPED CLASSROOM (de skal se en VIDEO derhjemme)
HUSK nu blooms taksonomi. Den trekant er væsentlig i alle henseender
De 2 nederste punkter i BLOOMS taksonomi FORSTÅ og HUSKE kan eleverne egentlig godt lave derhjemme.
Der findes også et begreb der hedder FLIPPED IN CLASSROOM (det er hvis ser instruktions videoer i klassen :-))

Det vil sige det kræver eleverne LÆRER noget derhjemme som er nødvendigt for videre forløb.


Læringsdesign: Det er vi designe et forløb. hvad hvem hvor hvornår hvordan osv.
VI tænker på hvilke principper vi vil bruge til at designe forløb. Hvordan lærer de bedst osv.
Det er i design vi primært snakker pædagogik. 

Kig forbi den E-didaktiske overvejelsesmodel (analyse værktøj)
Vi skal i gang med gruppe opgave:

Vi skal lave forløb BLENDED LEARNING:

Wenger - PFS - socialkonstruktivister
Nedenstående er fra vores samlede Google dokument

Kim`s bidrag
Jeg har fundet et værktøj, som hedder Pearltrees.
Om Pearltrees
Login via FB,Google og twitter


Opret samlinger sammen med alene eller sammen med  andre.
Opret, del og tilføj indhold fra computer, smartphone, tablet.
Kommenter på og diskutér ressourcerne.
Lav sektioner i samlingerne for at organisere indholdet.
Samlinger kan indeholde noter, links, dokumenter, billeder, videoer m.m.
Del linket til din samling så andre kan se den, eller anmode om at samarbejde med dig om samlingen.
Man har muligheder for yderligere muligheder ved at købe ekstra features.

Anne og Peter:
Kahoot:  opret bruger for at skabe kahoot, men kan spilles af medspillere uden bruger
At anvende Kahoot som et kollaborativt evaluering:
da der er valgt et socialkonstruktivistisk syn er det kollaborativt (da eleverne skal udarbejde kahootspørgsmålene sammen)
Eleverne får til hjemmeopgave at læse tekster/instruktioner (fx opskrift samt tekst om legering), derudover ser de en video hvor underviseren viser hvordan praktisk opgave udføres (fx hvordan bearnaisen laves)

I klassen inddeles grupper som får en bestemt del af processen de skal udarbejde kahoot spørgsmål om fx klargøring, proces, faldgrupper, aflevering, resultat

Vores tanker bag:
e-learning: da kahoot foregår online og video er lagt op online og ses online
FC: videoen af noget der normalt ville vises i klasses ses hjemme
BL: da det er et mix mellem skole og hjemme
Socialkonstruktivistisk: da eleverne skaber kahoot spørgsmål i fællesskab og derved får diskuteret det læste/sete i fællesskab.


Amjad,s Bidrag
Kollaborativ
Vejledning og støtte

Fælles om at løse en opgave.
Videnuddeling og kommunikation imellem deltagerne.
Det endelige svar bliver forhandlet, diskuteret og udviklet.


Værktøj:
Google dokumnter med synkrone og redigerings muligheder.
Chat funktion, FB,Messenger,
Whatsaap,Viber,  Chat funktion med mullighed for at uploade billeder og dokumenter.
Skype. Video chat
Blogs




CASPER INDLÆG
Jeg skal se på hvordan delelementerne eventuelt samles.Sagt på en anden måde, så ligger mit fokus på det ”polyfonisk klasseværelse” også kaldet ”det flerstemmige klasserum”
Link henviser til kilde.
Det som her er essensen er, at underviser er på samme level som de studerende, og videndeling / læring foregår mellem alle, som på figuren.
Hvis man skal kombinere dette med eksempelvis BL (blended learning) kunne det gøres ved at bruge Mentimeter, så kunne elever nævne x antal ord som de fik ud af den sete video (derhjemme) på den måde kan man få et billede op (Se nedenstående) som kan blive genstand for dialog af det lærte.
Menti meter kræver brugeroprettelse for ejer, IKKE for eleverne.
En anden ting man kunne gøre var, at lade eleverne gå sammen i grupper. Nu skal de så lave en tilsvarende video om et andet emne. På den måde vil ”hjemme videoen” BÅDE være en undervisnings ting som lærer dem noget nyt + Den vil fungere som en instruktionsvideo i at lave en instruktionsvideo. De kan i grupper arbejde sammen om at producere videoer om emner. Disse uploades til et medie hvor hele klassen har adgang til. De skal så efterfølgende bruge disse videoer på samme måde som den første OSV OSV.
Det vil sige klassen nu i samarbejde er i gang med at lave en database med egne videoer som de bruger både til ny læring og til repetition
Alt i denne form skriger socialkonstruktivisme.

Lav det simpelt.

Optag m mobil.
Tænk over lys
Lyd
Papir til at skrive/tegne på
Flere forskellige farver
Forklaringsredskaber i øvrigt

Se evt links. Der er en god DIY instruktion, mener det er den første i rækken.

Lav videoer korte helst 2-4 minutter og under 7
Tal ud fra stikord og helst frit
Indlæg humor
Benyt den formidlingsmetode du synes bedst om, stå, sidde, tavle gå, ect.

Upload til you tube, lkart det bedste. Google drev
Lav den i flydende i en køre og lev med de små fejl.

Redigering : Der er mange forskellige, Adobe har et.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar