mandag den 5. november 2018

05-11-2018

Et lille hygge indlæg fra dagen i dag.
(De skulle have EL med EL lærer (ikke mig) for første gang)

Jeg har haft forberedelses dag i dag, men grundet nogle problemer med vores EL lærer og parallelklasse (Han fandt dem ligeglade og meget provokerende blandt andet) Så valgte jeg at deltage sammen med EL læreren og MIN klasse fra morgenstunden af. De skal have ham de næste 3 uger, så vil lige sikre mig at det kommer til at foregå i ro og orden med gensidig respekt. Det skal ikke være MIN klasse der knækker ham 😅😅😅

Vi startede dagen op sammen. Jeg forlod klassen on / off indtil  3 lektion startede. Alt godt.
Da 3. lektion startede spurgte JEG klassen indtil hvad de havde lært de sidste par timer. Flere meldte sig på banen. Eleverne udviste forståelse for emnet, alle nikkede, MEN. Jeg kender dog trods alt mine lus på travet. Så da jeg gik et par af dem lidt på klingen, viste det sig dog også, at de ikke HELT havde fanget det alligevel. I samme moment ser jeg en af drengene sidder med sin mobil under bordet 😏 HAPS mobiles konfiskeret. MEEN. Så er det jo den kommende pædagog pludselig bruser op i mig. Punkt 1. Gør det IGEN tydeligt for klassen, at der er tollerance for fejl i vores klasse. TJEK!
Punkt 2. Undersøg hurtigt hvad der ligger til grund for elev leger med mobil. TJEK! (spurgte ham slet og ret. KEDER DU DIG! Det gjorde han) Punkt 3. Inddrag læring fra elev til elev! Jeg spurgte ham om han ikke ville hjælpe mig og EL læreren med at forklarer OHMS lov på en ANDEN måde en vi lærere havde gjort. Dét ville han gerne. Han gik op til tavlen og forklarede de samme ting men på en anden måde med hans egne ord 😀😀 OG HOLD NU FAST! det virkede fandme. De elever der ikke havde fanget den før, de sagde alle Nåååå! er det bare såen. Resten af klassen roste eleven for at TURDE gå op til tavlen og forklare. Og vi lærere roste klassen for deres opbakning af elev ved tavlen. Roste Elev ved tavlen for hans mod og fede indgangsvinkel til forklaringen. Roste de elever SOM NU havde fattet det, for deres mod til, at sige de ikke forstod det først, samt deres ny vundne forståelse for emnet. Ros til EL læreren. ROS ROS ROS. Alle var glade og jeg drak noget mere kaffe 😀😀😀 Inderst inde roste jeg mig selv. Ja det gjorde jeg sku. Jeg greb en situation med en elev som dimsede mobil Og vupti, så var det hele vendt rundt ALLE i klassen var deltagende. Jeg kunne have valgt at skælde ham ud eller smide ham ud. Men det her viste sig meget mere givende for alle parter. Det var sku en fed nok oplevelse.

NOTE  2  SELF : Spørg lige klassen hvilken teorier / teoretikere de mener jeg har benyttet i situationen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar