tirsdag den 20. november 2018


5.UV.DAG
20-11-2018
Både helhedsorienteret undervisning og PBL er en didaktisk ramme IKKE EN METODE.

- ELEVFORSØG se powerpoint

Felicia vil i dag lave dagen ud fra det læste.

PBL Andersen og Hansen didaktiske model.

Hvad indebærer helheds orienteret undervisning?

Vi byder alle ind med input: (overordnet skal det sikre motivation og derigennem mindske frafald)

-          Opmærksomhed på lærens ekspertviden

-          Mange dele udgør en helhed

-          Retning UV. Peger mod helhed

-          Man starter med helhed.

-          Tværfaglighed – FAGET ER MIDLET IKKE MÅLET. – Lærer samarbejde.

-          Praksisrelateret / Anvendelsesorienteret / SKABE TRANSFER

-          Tid til abstrakte delelementer

-          Motiverede / At det giver mening / meningsskabende

-          At man som lærer skaber billeder på helhed



Det er svært at undervise helhedsorienteret når?

-         At eleverne kan se sammenhæng

-         Skinnerne skal ligges inden vi kører.

-         Så simpelt at man glemmer

-         Mam mangler kendskab til kollegaers fag

-         Man fokuserer for meget på målpinde og eksamener

-         Eleverne synes at helheden er uoverskueligt og også har svært ved at motivere til delene

-         Pædagogisk ledelse ikke kan: Understøtte, forklare osv sætte tid og ressourcer af.



 Dagens opgave


 

§Formulering af et problem fra en konkret og beskrevet undervisningskontekst


§Beskrivelse af den helhed, som undervisningskonteksten er en del af


§Sparring i studiegruppe

§Udvikling af undervisningskonteksten, der rummer problem
§Forbered præsentation af forløbet eller en del af forløbet – gerne med plancher, video, billeder o.lign. Du skal fokusere på at tydeliggøre ”helheden” Præsentationen må max vare fem minutter!

- Konkret undervisnings kontekst
Underviser på GF 1 - AUTO unge mennesker ml. 15-18år 
- Konkret problem 
Jeg har en elev som efter 14 dg vidste han ikke ville være automekaniker. Han vil fortsætte GF1 for så er det overstået, som han siger. Det giver god mening mht. grundfag, Men i mine fag faglige timer er han bare i vejen, så at sige.

- Beskrivelse af helheden
GF1 forløbet er som såen IKKE møntet på at lære KONKRETE ting om det enkelte fag.
Helheden i forløbet er at forberede sig på Ens valg af uddannelse / GF2 (de skal træffe det rigtige)
De skal lære at tilgå opgaver (alle slags ikke fag specifikke)

Få eleven til selv at se hvilke elementer han kan bruge fra GF1.
Find hans interesser og grund til han startede her.
læringstrekant drivkraft.
Helhedsindtryk skal ændres til det der passer ham.
Differentieret undervisning.

Konkret undervisningsforløb 
- Konkret problem 
Jeg har en elev som efter 14 dg vidste han ikke ville være automekaniker. Han vil fortsætte GF1 for så er det overstået, som han siger. Det giver god mening mht. grundfag, Men i mine fag faglige timer er han bare i vejen, så at sige.

- Beskrivelse af helheden
GF1 forløbet er som såen IKKE møntet på at lære KONKRETE ting om det enkelte fag.
Helheden i forløbet er at forberede sig på Ens valg af uddannelse / GF2 (de skal træffe det rigtige)
De skal lære at tilgå opgaver (alle slags ikke fag specifikke)

SE MIN PP



Amjad:
Hans elever gider ikke være elektrikere. Så det er meget svært at motivere dem til at lave el del i deres dome. det er primært et spørgsmål om, at få dem til at se vigtigheden i sammenholdet og samarbejdet.
Synes ikke helt vi fandt nogle gode "løsninger" til denne udfordring

Ingen kommentarer:

Send en kommentar