fredag den 11. januar 2019

2.UV.DAG

Supernote: Kvadrantmodellen - Kent Wilber

Endelig Hanne. Et velkendt ansigt :-)

Grundlæggende videnskabs teori

Hanne starte med at prøve på at kæde det sammen med pædagogik / didaktik
I bogen TEORI OM LÆRING (den vi har fået) omtaler forfatter hvilken videnskabs teori der ligger til grund for de forskellige teoretikere.

Modul 1 : Pædagogisk teori
Modul 2 : Didaktisk teori.

------------------------------------------------------
Hvad kan vi huske fra tidligere forløb.

1. modul Pædagogisk teori lærte vi hvilke teorier der ligger til grund for læring. Hvordan og hvorfor lærer vi.
Hvilken tilgang ville være fornuftig at bruge i en given lærings situation og sammensætning af individer

2. Modul Didaktisk teori lærte vi at sætte forskellige metoder på ovenstående. Skal tilgang været i grupper eller individuelt. Hvordan skal undervisningsforløb strikkes sammen.

Opsamling i klassen

1. modul 
Illeris læringstrekant
Motivation
Transfer
Piaget
Kolb
Vygotski

2. Modul 
Himm og Hippe
Metode
Didaktikkens 9 HV - jank og meyer
Kompetence blomsten

------------------------------------------------------

ONTOLOGI (husk ved at tænke man er på. man står på en skibakke)
Læren om virkeligheden
Antagelser om mennesket- det vi kan tage at føle på
SPØRGSMÅLET ER : HVILKE ANTAGELSE HAR VI OM VERDEN

EPISTEMOLOGI (Episte... Her vælger vi hvilken Pist vi tager ned af bakken)
Antagelser om hvordan "sand" viden produceres
SPØRGSMÅLET ER : HVORDAN FÅR VI VIDEN OM VERDEN


Positivisme: Naturvidenskabeligt

Fænomenologi: Eksistentialistisk filosofisk syn
Objekt og subjekt smelter sammen
Det er en reaktion MOD positivismen.

Hermeneutik: Åndsvidenskabeligt syn
Oplevelser der har vi en forforståelse.
Del af en helhed som er en del af helheden (cirkel)
Vi skal prøve at skille vores for forståelse fra.
Kig på den Hermeneutik cirkel MEN også Hermeneutik spiral

Der er 2 grundpositiation
Empirisme og rationalisme

Kvantitativ er spørgeskema med JA NEJ MÅSKE
KVALITATIV er hvor folk kan skrive et svar

-----------------------------------------------------
Så det dagen sluttede med er som følger:

NYT SAMLET INDLÆG FRA GRUPPEN:
Dilemma/problemstilling:
Det almene frafald på erhs er for stort, hvilket er et problem og personalet skal derfor uddannes pædagogisk for, at optimere fastholdelsen af eleverne.

Undersøgelses spørgsmål:  Hvilket verdenssyn og menneskesyn kan ses som grundlaget for at helhedsorienteret undervisning indgår som et krav i reformens ønske om, at fastholde eleverne?

Positivismen
Vil give os nogle retningslinjer til at forstå hvilket erkendelsesgrundlag der ligger til grund for kravet om uddannelse af det fagfaglige personale.

Pos. adskiller objekt og subjekt, altså beskuer og det der undersøges, gennem en objektivt målbar interessefeldt
Måle
Veje
Beregne
Statestik

Et eksempel kan være at der er kigget på nogle statiker som har vist frafaldet på erhvervsuddannelserne er for stort. Måden de vil løse det problem på er ved at uddanne faglærer med en pædagogisk uddannelse for at sikre de bliver bedre til at fastholde eleverne. Altså noget med at måle og veje, hvor mange kommer ind og hvor mange kommer ud.
Hvis der er uoverensstemmelser måler man på lærerkvalifikationer

Fænomenologi
Som står i oppposition til positivismen.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar