tirsdag den 8. januar 2019

Supernote: Piaget = kognitivt tilgang ( kognitiv forståelse ved hjælp af teori)

1.UV.DAG

Hvad er videnskabs teori

Hvad forventer jeg af dette modul:
- Jeg vil gerne lære hvad og hvordan jeg kan bruge det.
- Håber på det kan lære at se min egen undervisning med kritisk syn.
- Håber det kan hjælpe mig med at målrette undervisningen mere
- Håber det kan hjælpe mig med at evaluere min undervisning bedre.

Hvilke kriterier skal være til stede for det kan kaldes teori.
Få det tydeliggjort og afgrænset
Hvad har andre fundet ud af om det man finder interessant. Andre undersøgelse
Deskriptiv - er analyserende
Normativ - hvad kan der gøres

Hvad er videnskabsteori?
− Øvelse: Kend din nisse

Brug nogle minutter hvor du skriver stikord til følgende spørgsmål:
- Hvordan hænger verden sammen?
Jernekerne, magnetisme, molekyler osv. ELLER Internettet binder verden sammen ELLER
infrastruktur gør at verden hænger sammen.
Jan nævner så statisk / dynamisk. Der mener jeg ALT er dynamisk. INTET er statisk.

KIM: demokratisk / diktatorisk
MADS: Energi i ALT ikke kun denne jord

- Hvad er forholdet mellem teori og verden?
Der kan bindes teori på alt. Det er med til at give mennesket mening. HVILKET VI ALTID SØGER....

KIM: Den viden vi kender er det rigtige / . Lært af familie - samfund
MADS: Gensidig survival of the fittets Psykisk og fysisk

- Hvad ved du noget om og hvad tror du at du ved noget om?
Jeg ved noget om biler og TROR jeg ved noget om biler.

KIM: Den viden vi kender er det rigtige / . Lært af familie - samfund
MADS: erfaring

- Hvordan ved du noget om noget?
ALT via 

KIM: Hvad jeg har sat mig ind i. Og hvad praktiske oplevelser har givet mig af indsigt.
MADS: Sansning

Find sammen med en makker
- Fortæl på skift hinden om jeres overvejelser ift. spørgsmålene
- Prøv undervejs at se hvor jeres svar er forskellige og undersøg sammen hvorfor

POSITIVISME:
Ser verden som et urværk
motivation er herunder

KRITISK TEORI
Når man arbejder med kritisk teori arbejder man med HVORFOR ER DET SOM DET ER!
Hele tiden om bagved. hvad er der dér.
Man kan blive opfattet som bedre vidende.

HABERMASS skelner mellem system og livs verden
og siger systemverdenen dikterer mere og mere.

PRAGMATISME
Ser IKKE verden som et urværk. Alt er foranderligt.
tanke og handling - ide og løsning hænger
herunder er engagement
erfaring er et vigtigt begreb herunder

--------------------------------------------------------

Hvad har du lært?
Kort individuel refleksion

skriv gerne stikord Prøv at svar på:

− Hvad har været interessant og hvorfor?
Det hele har været mega interessant. Men hvad er det hele????

− Hvad er du blevet nysgerrig på
Jeg er meget interesseret i at kunne skelne de forskellige verdenssyn.
Har langt fra forstået forskellen på Positivisme, kritisk teori, pragmatisme. Men måske er det også forkert når jeg ser det som helt forskellige syn på virkeligheden.

− Hvad vil du bruge fremadrettet og hvordan
ja hvad vil jeg bruge. Det spørgsmål må jeg vende tilbage til. Da jeg som sagt ikke rigtig kan skelne mellem de forskellige begreber.
Det jeg hele tiden sidder og tænker er, at jeg kan bruge en eller brudstykker fra flere teorier til at evaluerer og målrette min undervisning.

------------------

Vores gruppeopgave
Nå vi sludrede lidt frem og tilbage.
Jeg tror vi kom frem til at:

Dilemma/problemstilling: Vores elever på GF2 har nogle matematik målepinde som kan være svære at se meningen med, når man ser på det fag faglige

Undersøgelses spørgsmål: Hvilket verdenssyn og menneskesyn ligger til grundlag for den seneste EUD reform og hvad har det af betydning når eleverne skal lære, for dem, ubetydelige fag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar