torsdag den 24. januar 2019

VIDENSKABSTEORIENS BETYDNING FOR DIDAKTIK

22-01-2018

Sidste dag med Jan 

Verdenssyn - menneskesyn - videnskabssyn

UNDERSØG hvilken didaktik der kendertegner positivisme og hermeneutologien.
hvad og hvordan er mennesket i en given teori
Hvad er verden hvordan er verden konstrueret i en given teori

note:hattie feedback up forward (hører til i positivisme)

indenfor for pragmatisme vil mennesket altid være engageret mod noget. (tænkning er en handling)
I modsætning til åndsvidenskab hvor man adskiller menneske og hjerne.
Vi vil altid være rettet mod noget. Det kan man se kritisk på, for det kan ikke altid spores i de unge mennesker.

Dewey siger elev er kaptajn men elev er styrmand

------
Hvordan hænger videnskabsteori og didaktik sammen.



Positivisme er lig med vi sætter lærings / pinde og det skal de lære

Diskussion: forhold mellem didaktiske positioner

Inspireret af positivisme. er (bahaveorist) (anderkender ikke rigtig følelser)
Positivistisk funderet didaktikalt er målbart. kan observeres udefra. ses gerne i mat og fysik
nå det kobles til didaktik skabes behaviorisme (paulos hunde) psykologisk tilgang. (han gav hunde mad når han gav en lyd. Det fik på sigt hundes mundvand til at løbe når de hørte lyden)
hvis man skaber den rette stimuli kan man få den rigtige respons.
Det kritiseres for mangel på at man kigge på deltager forudsætning.

det kan fungerer hvis det er noget meget simpelt som skal læres.
Godt til f.eks militæret.
Det kan ses som en mekanisk retning.

Hans slide viser udviklingen i positivismen. Den starter meget stringent og bliver mere og mere bevidst om man må se på deltagerne. Hen imod det åndvidenskabelige.

Viden findes men skal bare opdages

----
åndvidenskabelige
Her begynder vi at se på hermeneutikken.

der kommer mere fokus på kundskab.
Det at vide og kunne noget sættes i relation med mennesket
Viden tilhører mennesket.

Man bliver dannet i forhold 

se Klafki slide

han kommer ind på at man ved stor viden og forståelse er nød til at fokusere på enkelte punkter.

-----
Socialkostruktivistisk / Konstruktionistisk

tiOnisten: mener det er en ny person som kommer ind af døren hver dag. der er IKKE en kernen
man kan ikke konstruere sig selv, men konstrueres af alt omkring en.

tivisten: samme mekanisme. Men der er en eller anden kerne som er med personen i alle tilfælde.
der siges også at denne kerne er svær at lave om på.

Se igen slides om dette. meget beskrivende.
elever er aktivt deltagende.

CL. her fokuseres der meget på samarbejde og den kognitive del.

PRAGMATISME: (Dewey)
De ser tingene som de er, men accepter det kan være anderledes i morgen.
God indgangsvinkel hvis man undersøger noget man ser som noget der kan udvikles til noget andet.
denne prøver at samle viden fra alle de forskellige teori under en samlet paraply.
Sammenhæng og koblinger
Det skal give mening være relevant.

Så det forsøg jeg vil lave i MAT og FYSIK er mega pragmatisk tilgang.
Vi som undervisere stilladser undervisningen. men elever vælger selv opgaver.
Så snart man starter med målepinde trækker det dog lidt væk fra pragmatismen.

kritisk marxistisk teori. er lig kritisk teori.
her ses samfundet lige som pragmatisme på et samfund er i konstant bevægelse.
men her ses meget mere på hvordan samfundet er skruet sammen i klasser.
her siges at det typisk er de magtfulde klasser som definerer samfundet.

Skolens opgave er her at skabe bro til samfundet nu OG det samfund som kommer senere.

Illeris stod meget bag Problemorienterede deltagerstyret projektarbejde.

Her arbejder man ud fra eleven har en interesse og så videre derfra.

Rosseou ligger til grund for den marxitiske fløj

Kant ligger til grund for den anden fløj.
her er især positivismen.¨

MIDT IMELLEM DET HELE LIGGER SOCIALKONSTRUKTIVIVSME.

Positivismen ser verden som en maskine og tandhjul.












Ingen kommentarer:

Send en kommentar