mandag den 26. august 2019

21-8-2019
Med Hanne.

NOTE: John Hattie - synlige mål / læring

Tjek op på salamander erklæringen og dens diskurser
Differentiering:

- Hvad er det
- Hvorfor
- Hvordan

vi skal se på hvad det betyder didaktisk at vores elever er så forskellige.

Tag afsæt i Hiim og Hippe



  • Hvad forstår du ved undervisningsdifferentiering

  • Hvordan differentierer du

  • Bud på forståelse og eksempler i plenum
INDSÆT BILLEDER

vi skal indkredse nogle nøgleord der viser differentiering i udleverede tekster...
Vores gruppe kigger på Esnord pædagogisk-didaktisk udgangspunkt.


Klafki snakker om ydre og indre differentiering.
det indre er det fælles mål
Det ydre er når den enkelte elev kan nu videre / højere niveau

Model for diff. undervisning... SE PP
Det kan bruges til at planlægge undervisning efter
eller midtvejs evaluering af forløbet....

1. hvad skal vi lave i dag feed up
feed ward hvilke trædesten har vi til at nå målet.4

Gruppearbejde med Darko og Mads.
Vi skal udfylde diff. skema...
Vi skal vende os til at bruge skemaet som værktøj når vi tænker differentieret undervisning.

studietube!!!!!

I praxis online er der interaktivt indhold P5H. den kan bruges til at lægge quizzer og lignendne ind i eksisterende film.

HUSK KHAN ACADEMY YOUTUBE




Jeg skal fortsætte med min case.

----------------------------
Jeg er lige startet en fysik klasse op i går. Der er VIRKELIG brug for brug af deltagerforudsætninger og differentieret undervisning......

Case 1:

Jeg kører, pga. min PD, Fysik for GF2 elever på auto. 
Der er to typer GF2. Der er dem som kommer direkte fra GF1 / folkeskolen og så er der de GF2 elever som kommer efter min. 6 mdr. væk fra skolesystemet. Det er det sidste segment ,jeg hér vil beskrive. (herefter omtalt som "de voksne")

Deltagerforudsætninger:
Eleverne i den voksne klasse, kommer med vidt forskellig baggrund og spænder over en aldersgruppe fra 18 - ?? Der er elever som kommer fra 6 mdr. I netto og elever som har brugt de sidste 15 år i militæret. Det gør naturligvis, at deltagerforudsætningerne i disse klasse er MEGET forskellige fra elev til elev. Jeg oplever ofte at de unge elever er knap så afklaret med deres valg, som de "voksne" er.
(her ønskede Anna en uddybning. Det er hér casen skal træde frem)

Problemstilling: fysik på auto bliver næsten altid imødekommet med kommentarer som "troede vi skulle lære om biler" eller "det har vi haft I folkeskolen" Det er derfor ofte en stor udfordring at "sælge" dette fag til eleverne. Ydermere viser det sig også hurtigt, at elevernes faglige niveau spænder over hele spektret. Tit oplever jeg det sværest at "fange" de ældre elever, da de har været væk fra skolesystemet i længere tid og ofte har glemt rigtig meget af "I mine øjne" basal viden.

Kort ridset op er mit problem altså:
  • Hvordan sikrer jeg eleverne tager fysikfaget til sig.
  • Hvordan sikrer jeg min undervisning tilgodeser alles engagement og niveau.
  • Hvordan sikrer jeg en god navigation mellem de 3 dimensioner Ziehe omtaler.
  • Hvordan sikrer jeg decentrering hos mine elever.
  • Og sidst hvordan sikrer jeg min autoritet uden at blive autoritær.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar