søndag den 16. september 2018

Noter til 5.UV.dag i skolen.

Samspilsdimensionen
Arbejde omkring Jean Lave og Etienne Wenger

Det har været endnu en spændende dag. Jeg er meget oppe og køre over hele forløbet. Jeg synes ALT hvad vi berører (bevidst ordvalg i stedet for lærer) er super spændende og glæder mig til at afprøver alle de forskellige teorier og teser, med henblik på at blive en super underviser som uddanner motiverede, dygtige elever som blandt andet mestre TRANSFER mellem uddannelse og arbejde.
Ja jeg har siddet og læst om TRANSFER både hele fredagen og i weekenden. Endelig noget der VIRKELIG giver mening. Derved ikke sagt at Illeris 3kant eller Schøns teorier om "Viden og refleksion i handling" osv. ikke giver mening. FOR DET GØR DET. Men lige præcis TRANSFER og Praksisfællesskab som vi i dag arbejder med er bare STADIG mere håndgribeligt.

Dagen i dag omhandler lige præcis:
Praksisfællesskaber (PFS)
Situeret læring
Deltagelse.

Som normalt har vi haft nogle rigtig gode diskussioner i klassen om disse begreber. Det er mig lidt svært at sammenfatte hele dagen, da jeg virkelig fandt Illeris Kap.7 lidt bøvlet at læse.
Hvad jeg dog KAN huske er, at vi afsluttede dagen med en øvelse, hvor studiegrupperne fik den samme opgave stillet. Vi skulle beskrive den observation vi havde lavet inden 5. UV.dag.
Det som var mest finurligt var, at selvom de 3 grupper fik samme opgave, så løste vi opgaven på 3 HELT forskellige måder. Men såen synes nu tit det er med pædagogik 👀

Vi komi klassen en del ind på Lave og Wengers postulat om, at uden et PFS kan man ikke lære noget. Den mener JEG personligt er genstand for debat. Og så måske alligevel ikke. For som vi tit ser i klassen. Så har vi alle læst og mere eller mindre forstået vores tekster / lektier. MEN det er som regel først når vi diskuterer det i klassen at "tiøren falder på plads" (mere eller mindre 😊) Og med det i mente kan man jo godt give dem lidt ret i deres postulat.

Opgaven (den sidste på dagen) gik på praksisfællesskaber. Vores gruppe snakkede om en klasse med tre rækker, hvor hver række tydeligt havde hver deres PFS. Der blev så rykket rundt i klassen med henblik på alle skule får løst den stillede opgave. Først anså vi det som tre NYE PFS. Men jo mere vi arbejdede med det. Des mere gik det op for os, at der i virkeligheden IKKE blev dannet 3 nye PFS. Mere bare de samme PFS men nu med en udenforstående person. Så den tilsigtede idé med at et ny person til et PFS kunne komme ind i dét og starte som LEGITIM PERIFER DELTAGER skete ikke.
Billede af vores planche tilgår:


Ingen kommentarer:

Send en kommentar