søndag den 16. september 2018

Noter til udprint:

TRANSFER MELLEM UDDANNELSE OG ARBEJDE.
Af Bjarne Wahlgren

Artiklen af Bjarne Wahlgren (også ham fra youtube videoen) som omhandler Transfer er kort fortalt en opsamling af og forklaring
på forskellige forsøg som er lavet indenfor Transfer mellem det lærte og bruge af dette.
Der nævnes en masse forskellige forsøg indenfor de forskellige områder eller faktorer af Transfer.
Han forklarer hvad der FREMMER eller HÆMMER transfer og forklarer forskellen på NÆR og FJERN TRANFER.

Ud fra de forskellige forsøg opstiller han nogle teser som vedrører de forskellige former for TRANSFER. Samt slutter af med en masse punkter som man skal være opmærksom på med hensyn til sikring af TRANSFER.

Noget af det som er lidt sjovt ved artikler er, at der er nogle af de forskellige forsøg som er
modstridende i resultaterne. Men det forklarer han sig ud af, ved at nævne forskellen i forskellige situationer sidestillet med vægtning af de forskellige faktorer.
Jeg vil herunder kort opridse de væsentligste punkter fra artiklen. (som i øvrigt var rigtig god og spændende)
Der er helt sikkert mange ting man kan bruge i sin undervisning.

Artiklen handler om transfer (som slet og ret betyder brugen at de lærte i praksis) og en lille smule om OMVENDT TRANSFER (Overførsel af det lærte fra arbejdspladsen til undervisningen)
Han koncentrere sig om voksen- og efteruddannelser. Her er TRANSFER relevant i 2 forskellige kontekster.
1. er transfer indenfor uddannelses systemet. (eks. brugen af matematik i andre fag)
2. er transfer mellem uddannelse og arbejde / praktik. (kan eleven flytte sin viden til praksis)

Han nævner især transferproblemer når det kommer til at bruge sin skoleviden på arbejde. Dette er der flere grunde til, som jeg senere vil komme ind på.

Man er startet med at forske i transfer, da man fandt ud af det kun var ca. 10% af det lærte som blev brugt i praksis når man kom tilbage til arbejde. Udover det vil der (hvis man ser på situated learning) slet ikke ske transfer, da dette ikke er muligt. Al læring bliver i læringsrummet. DEN HOPPER JEG PERSONLIGT IKKE PÅ! og det var der andre som heller ikke gjorde. Hvilket også ligger til grunde for de utallige forsøg og undersøgelser der har været og stadig er og kommer, vedrørende transfer. For at forstå TRANSFER må man se på samspillet mellem lærings- og anvendelsessituation.

Der arbejdes med 3 FAKTORER indenfor transfer.
1. De Personlige Faktorer
2. Faktorer i undervisningen
3. Anvendelseskonteksten

Herunder vil jeg kort beskrive disse.

1. De Personlige Faktorer:
- Elev skal være motiveret.
- Elev skal medinddrages.
- Elev skal kunne anvende det umiddelbart.
- Elev skal sætte sig mål og/eller målforpligtelse (kontrol af om det lærte bruges)
- Elev skal have tiltro til sig selv og sine evner (Self-Efficacy)

2. Faktorer i undervisningen:
- Elev skal mestre stoffet (denne kan godt gøre mig lidt bekymret for min egen situation, da jeg synes mestre måske nok er et lidt stort ord at bruge, men fair nok 😀) Jeg kan jo altid sætte en barriere for læring op, som hedder (det er ikke min skyld, det er samspillet mellem undervisningen og de økonomiske rammer "læses som for lidt tid" som er skyld i min manglende TRANSFER fra teori til praksis)
- Undervisning skal indholdsmæssigt og metodisk forholde sig til anvendelsessituationen.
- Elev skal trænes i TRANSFER. (det vil sige vi skal ind og tilrettelægge undervisning så elever ikke bare tavlelærer tingene, men også bruger dem i arbejdssituationer. Gerne abstrakte, da dette fremmer transfer yderligere. (fjern Transfer) 
- Underviseren skal for så vidt sørge for en troværdighed mellem sig selv og eleverne. (på den måde vi elev set det som om han "skylder" underviseren at bruge det lærte. Herunder er de tre forhold som er vigtigst for underviser med henblik på transfer:
* Diskussion med eleven om anvendelse af det lærte
* Underviserens involvering (tæthed til og viden om) læreprocessen
* Positivt feedback til eleven

Artiklen kommer også ind på 2 forskellige former for TRANSFER. Nær- og Fjern Transfer

- Nær transfer: 
Anvendelse af det lærte i en situation som er MEGET lig med læringssituation.
(simpelt eks. Elev har lært om bremser på en Mazda, Elev laver bremser på en Mazda i praksis.)
Denne form for transfer er bedre end ingenting, men langt fra optimal. Ovenstående tilfælde vil jo så kræve én af hvert bilmærke samt MEGET tid til at prøve på alle bilmærker.
Så er det meget bedre med Fjern transfer. 

- Fjern transfer
Anvendelse af det lærte i situationer som er forskellige fra læringssituationen.
(igen simpelt eks: Elev har lært om bremser på Mazda, men kan nu lave bremser på alle bilmærker)
Det er klart denne form for transfer er den vi sigter efter. Men den er noget mere krævende af eleven. Det kræver faktisk at eleven kan tænke abstrakt. Det er noget vi som undervisere skal være opmærksomme på. Det er muligt VI finder det nemt og logisk at bremser på et mærke er det samme som alle andre. Men det er langtfra alle elever der tænker på samme måde. Det skal med rette siges, at de to eksempler er MEGET simple 😀

Bjarne Wahlgren opstiller følgende teser for hvad der forøger sandsynlighed for nær transfer:
- Undervisningens indhold reflekterer arbejdspladsen.
- Præcisering i, hvor det lærte skal anvendes på jobbet,
- Meget OVERlæring. (gentagelse)
- At opgave har karakter af procedure fremgangsmåde.
- Afgrænset træning i forhold til anvendelse.

Bjarne Wahlgren opstiller følgende teser for hvad der forøger sandsynlighed for Fjern transfer:
- Elev forstår underliggende principper og begreber.
- Elev øver sig i brug af det lærte i forskellig kontekst.
- Elev opmuntres og opfordres til diskussion om udførelse i andre kontekster.
- Elev opmuntres og opfordres til udførelse af det lærte i andre selvvalgte kontekster.

For at opridse kan man sige, at det er vigtigt man som underviser gør sig nogle idéer om hvilken form for TRANSFER man ønsker med undervisningen. Derefter skal man tage højde for de forskellige forhold som har indflydelse på det form for transfer man nu ønsker.

3. Faktorer i anvendelseskontekst:
Sidste faktor vi ser på, når vi taler Transfer, er Anvendelseskonteksten.

For os er det især arbejdspladsen som er vigtig her. Her tilknyttes især 2 faktorer som har en vigtig rolle.
- Organisatoriske forhold
- Personrelationer


- Organisatoriske forhold er meget vigtige for at sikre tranfer finder sted. Det vil sige at arbejdspladsen skal være gearet til, at den lærende har mulighed for at anvende det som personen har lært. Der kan være flere årsager til dette ikke er tilfældet. Måske er der ikke de tekniske faciliteter eller også kræves den nye viden ikke for at løse de kommende opgaver. Alt i alt er det SUPER vigtigt at den lærende for tid og mulighed for at anvende det lærte, og helst med det samme. Forskning viser nemlig, at tilegnet viden forsvinder efter få måneder, hvis det ikke bruges. Så en fokus område kunne være Anvendelse af det lærte i direkte forlængelse af undervisningsforløbet. (mulighed for nær transfer)

- Personrelationer er ligeledes en vigtig faktor for at sikre transfer finder sted. Det kan eksempelvis være det understøttende miljø i form støtte fra kollegaer såvel som ledere. Flere undersøgelser viser, at hvis dette understøttende miljø ikke er til stede, er chancerne for transfer markant mindre eller ikke eksisterende. Det er nok i virkeligheden slet ikke en overraskelse. Jeg har da i hvert fald selv gjort mig en del tanker om, hvordan jeg kan komme til at udnytter alt den dejlige viden jeg tilegner mig nu. For jeg har da kendskab til flere kollegaer som IKKE har samme syn på denne uddannelse og derved heller ikke er åbne for brug af det eller dialog vedrørende indlæringsmetoder osv.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar