onsdag den 12. september 2018

SUPERNOTE:
-PIAGET ER KONSTRUKTIVIST
-KOLBS læringsmodel

Så er vi nået til lektier mod 5. UV. dag.
Jeg må nu tage skridtet videre og benytte mig af de digitale midler man nu har til rådighed.
Det vil sige jeg fra nu og fremad vil tage noter på PCen. Derefter kan de hurtigt
implimenteres i min PD blog. Det vil sige disse noter, uden tvivl, også vil komme til
at indeholde mine frustrationer under læsningen :-)
Jeg gør dog dette primært fordi jeg allerede begynder at finde mit "gamle" note system med
papir og blok utilstrækkeligt. De forskellige abstrakter begreber vi arbejder med i pædagogikken
kommer også frem i mine noter :-)
Vi er nået til Illeris Kap.7 Læringens SAMSPILSDIMENSION
Med fokus på
- Situeret læring: (Samspil mellem individet og samfundet)
- Praksis fællesskab: (samarbejde mellem "elever" som alle har input samt lige indflydelse på opgaven eller læringen)
Ved manglende deltagelse vil der dog ikke tilgå læring.

- Deltagelse:
-Perception (påvirkninger fra omverdenen som ikke opsøges, men registreres)
- Formidling er som ovenstående MEN BEVIDST påvirkning.

SAMLET KALDES DISSE OPLEVELSE
Herunder ligger IMITATION. Se og gentag
- Kap 7.1 (situeret læring)
Her findes "Den komplicerede læringsmodel"
Situeret læring af Wenger og Lave. De glemmer dog dobbelt karakter. Da man altid kan snakke
om den UMIDDELBARE situation og den SAMFUNDSMÆSSIGE situation.
Det samme kan siges om læringsfællesskaber og læringssituationer indgår i mere omfattende LÆRINGSLANDSKAB
Dette kan tilføjes til ILLERIS 3kant. Indsæt omvendt af tidligere. Hvor grundlinje HER er det SOCIALE PLAN.
Dette kaldes den komplicerede læringsmodel.
(det tager MEGET lang tid at læse på denne måde, men tror og håber tingene sidder bedre fast og giver bedre mening :-))
Det virker lidt vidtravende at Illeris siger ALT er samspil med vores sociale samspil. Fordi en hammer, pc osv alt er udviklet
af vores samfund. JA JA såen kan man jo sige om alt ???????
- Kap 7.2 (Samspillets former)
- Kap 7.3 (Læringens sociale indlejring)
- Kap 7.4 (Kritisk teori og socialisation)
WOW den smuttede HELT hen over hovedet på mig :-(
- Kap 7.5 (Arven efter den kulturhistoriske tradition)
- Kap 7.6 (Praksisfællesskaber)
Her findes Wengers model (SocialTeori om læring)
- Kap 7.7 (Politisk orienterede tilgange)
Her nævnes "ansvar for egen læring" noget der EN OVERGANG gjorde sig gældende. Hmm gjorde??? ikke gør????
I dette kapitel omtales social læring. Tænker vores arbejde med behandling af affald i faget går ind under denne. Miljø uge i min klasse.
- Kap 7.8 (Socialkontruktionisme og postmodernisme)
Enig med Illeris da han siger at læring ikke kun er socialt. MEN et samspil mellem social og individualitet.
Her findes Kort over "ERFARINGSLÆRING" af Usher
- Kap 7.9 (Kollektiv læring, Kollaborativ læring og massepsykologi)
Illeris ser SOCIAL LÆRING som det HAN kalder LÆRINGENS SAMSPILSDIMENSION
DET SJOVT. Borg 1971 har udtalt: Arbejderkollektivet vigtigste funktion er at bevare og videreudvikle kollektivet. (DET FÅR MIG TIL AT TÆNKE PÅ
"THE BORG" en race i Star trek som er et kollektiv som værge nye medlemmer via ASSIMILERING) De er ikke onde som såen, men det er kun deres "tankegang" der virker. :-)
Har star trek forfatter mon fået ide til navn fra BORG the person :-)
En anden sjov tanker er. NU glemmer jeg aldrig hvem der snakkede om arbejdskollektivet / Borg. For jeg kan referere det til noget jeg i forvejen kender.
Så nu skal jeg bare lære at sige ovenstående på en flot og pædagogisk måde :-))))))
Den teori der går på kollektivets indlæring, strider lidt imod Illeris. MED MINDRE der er 3 betingelser opfyldt.
"Se side 144 i Illeris Læring" Jeg synes her det virker som om at når der nu er nogen som ser anderledes på tingene end Illeris.
Så tilføjer Illeris lidt yderligere punkter FOR SÅ AT FÅ DET TIL AT PASSE :-) (det var bare en strø tanke)
Og som altid. SÅ SMIDER Illeris lige et nyt begreb ind i puljen af utallige og svært forståelige begreber KOLLABORATIV LÆRING
Illeris foreslår en TERMONOLOGI som indeholder "side 145 Illeris læring":
-Social læring
-Kollaborativ læring (positivt ) (massepsykologi = negativt (nazi osv.)
-Kollektiv læring beskrives på.
Konklusion:
Det var VIRKELIG et tungt kapitel. Der er SÅ mange ting der har indflydelse på eller I samspilsdimensionen, så næsten ALT vil kunne komme i denne kasse.
Jeg kan huske da vi 1. eller 2. UV i gruppen skulle diskuterer SAMSPIL dimensionen i ILLERIS 3Kant.
Der tænkte JEG i hvert fald primært på samspil mellem eleverne imellem / læreren. Men skal da lige love for mine øjne ser anderledes på
ordet nu :-) Er det godt? Ja meget. Har jeg 100% forstået alt i sammenspils dimensionen? Langt fra. Men det kommer snigende :-)
De manglende tanker i nogle underkapitler er primært grundet min "rammer" tidspres, men også noget manglende forståelse for at kunne simplificere diverse udsagn.
Men er sikker på det kommer :-)
Morgensnak:
Formidling -
Perception -


Ingen kommentarer:

Send en kommentar