torsdag den 23. maj 2019

12. Dag 5 - del 2: Analyse- og evalueringsfasen (22. maj 2019)


Fokus: Analyse og facilitering 

-----



Havde misset vi skulle læse :
Anne Linstad Kirketerp: Foretagsomhedspædagogik og SKUB- metoden i: Kognition & Pædagogik, Tidskrift om gode læringsmiljøer. Foretagsomhedspædagogik, nr. 83 marts 2012, 22. årgang (basislitteratur)

HUSK DETTE TIL NÆSTE GANG.

----

Rød tråd.
Vi startede med at snakke om det kaos folk havde oplevet.
Snakkede om vigtigheden i de samtaler vi har i klassen – Refleksioner
Der blev fremlagt de sidste projektor i 2 grupper
Vi skal arbejde med de tekster vi har læst til i dag.
--
3 grupper
5 gode råd til vores fremtidige selv ud fra teksterne
Gr.1 Carl Rogers (Humanist)
Der skal være mening i undervisningen. Man skal lære at lære. Læring er facilitering af viden
1.       Vær oprigtig.
2.       Vær ikke bange for at vise følelser i undervisningen
3.       Du skal værdsætte og imødekomme dine elever og anerkende dem.
4.       Du skal ikke være bange for at tage chancer når det kommer til ovenstående
5.       Hav tillid til dine elever
Gr.2 Rikke Kajhøj Jensen (socialkonstruktivistisk) (Dewey – Piaget)
Ren socialkonstruktivisme. Man må fejle. Man kan ikke lave den samme undervisning/dag 2 gange. For kontekst, individer osv. Er aldrig det samme
Gr.3 Anne Lindstad Kirketerp (bandura - Socialbehaviorist)
Spændende med Michaels opgave som SKAL fejle
J
De ser tingene med tre forskellige menneskesyn

ELEVFORSØG:
FIK IDE. LAD ELEVER FREMLÆGGE OM DET DE BRÆNDER FOR…. HARDBALL, BILER, KNALLERT… OSV
Måske skal jeg være bedre til at tilpasse forstyrrelser til den rigtige størrelse.
Jeg kunne prøve at lave opgaver som passer til de dygtige. Og så hjælpe de svage op på højere niveau. Og lade de dygtige arbejde mere selvstændigt.
------------------
Vi skal nu videre udvikle på vores forsøg. Det omhandler brainstorming og gruppe dannelse.
ÆNDRINGER:
- Man skal ikke fortælle eleverne det er et eksperiment. 
- Brug et fagligt emne
- Observatør skal ikke være aktiv
- Mere fokus på gruppe dynamik
- Fremlæggelse ved begge gruppe dannelser.
- Lad dem blive i de grupper de nu vælger. Accepter mange vælger den samme gruppe.
FASTHOLDELSE:
- Evaluering / dialog til slut.
- God og fast struktur
- Forberedelse

Ingen kommentarer:

Send en kommentar